MIKI everything about TATTOO

Szkoła japońska


Historia - tradycja - technika- Horiyoshi. Tak w skrócie można zaprezentować to co najlepsze w tej szkole. Kwintesencja kompozycji! Tradycyjne metody wykonania! Piękno stylistyki zawarte w pokoleniowej tradycji! Atrybuty o których względy nie może ubiegać się żaden europejski tatuator. Chyba tylko Maorii mogą konkurować na tym polu.


Mistrz Horiyoshi
Od podstaw.  Szkoła japońska czerpie nie tylko z religijnych wierzeń - buddyzm przerośnięty historycznie legendami i tradycją kulturową, np: jakuza oraz samuraje i gejsze. Wiedza tao, siły witalne yng-yang, mistyczny symbol smoka, feniksa oraz demony, te i inne symbole przeniesione w sztuce ilustracji na skórę są nie tylko ozdobnym akcentem.
To wiedza tajemna i rytuał klanów, mnichów oraz monarchów. Tak immanentnej człowiekowi iż niemal nieodzownej. Te i inne rzeczy dla nas Europejczyka pozostaną zawsze w sferze domysłu - czy to przeszkadza,  dokucza? Mi nie. Uważam tatuaż japoński za najbardziej dorosły stylistycznie i kompozycyjnie. Choć czasami zbyt monotematyczny, lecz zdaje się być ponadczasowy.

Istotny jest rozmiar gdyż w metodach tradycyjnych raczej nie wykonuje się małych tatuaży. Ogromną uwagę zwraca się na kompozycję i treść wzorów. Nieodłącznym elementem dekoracyjnym są żywioły: woda, wiatr, ogień. Elementy zwierzęce np.: żurawie, ryby, gęsi, tygrysy, ptaki rajskie. Oraz elementy roślinne : lotos, piwonie, irysy, wiśnie. Bogactwo pejzażu : pagody, posągi drzewa i inne dodatkowe.

Oczywiście najważniejszą rzeczą w tatuażu tradycyjnym jest harmonia. Jeśli nawet mamy do czynienia z dynamiczną konstrukcją nigdy artysta nie wykroczy poza obręb konwenansu! Jej podstawą jest stylistyka linii. Zaczerpnięte pewnie od malarzy japońskich, igły naśladują pracę pędzla. Kolory delikatne i pastelowe w naturalnych odcieniach i z dziennym światłem dla przedmiotów obserwowanych w świecie rzeczywistym.

Bogactwo ornamentyki nigdy nie jest zbyt fantastyczne, raczej zawsze sprowadza się do przemyślnych zabiegów stylistycznych w obrębie tła:  woda, wiatr i ogień. Jest to bardzo charakterystyczna cecha tego stylu. Dynamiczne postacie w ruchu zawsze zgrabnie przedstawione przy pomocy wirujących refleksów światła. Często w kontakcie z wodą lub powietrzem.
Kocham ten warsztat. Przenikające się plany i przestrzeń wykrojoną jakby mieczem, a potem zawiniętą przez wir który niknie w tle - to kolejny standard tła: może być woda lub chmury, ten zabieg doskonale komponuje z pierwszym planem, dopracowany i oszczędny w środkach. Tu wystarczy spojrzeć na tatuaż cieniowany. Właśnie w tej okrojonej z farby konstrukcji jawi się sentencja stylu. Mimo to ja wolę kolor. Oczywiście wielu tatuatorów naśladuje ten styl i muszę przyznać że z powodzeniem!

Andrzej Michnowicz
2003-2004


Foto tytułowe: Wikipedia


Z powrotem


Dodaj komentarz

Nick / Imię:

Komentarz:


miki.hg.pl 2001-2018 KONTAKT

Formularz kontaktowy. Wszystkie pola są obowiązkowe

Imię:
Email:
Wiadomość:



alien anchor angel animal arm back berlin big biomoechanic black white blue calf caligraphy celebrites celtic character chest chinese clown color contour convents cover death demon demons devil dog dolphin dragon eagle face faces faith fish flower flowers foot freehand gnome green hand hope japan Jarek Zatryb kanji koi latin leg letters łódź love miłość nadzieja naked neck ornament Ostrołęka pitbull poland polish posejdon red rose runes runy sad angel scorpio sentences shadow shoulder signs skull smok spider studio studios sword tattoo tiger tribal trident vide cull fide wiara wings women Zet Tattoo


Losowe zdjęcia z galerii