Ekspansja tatuażu w Europie
Przez wieki metody tatuowania ciała rozwijały się i rozprzestrzeniały. Objęły plemiona indiańskie, indoirańskie, chamickie, semickie, indoeuropejskie, a także ludy z terenów Azji, Japonii i Chin. Od XVII wieku naszej ery tatuaż zaczyna ekspansję w Europie. Marynarze, przybijając do każdego portu, przywożą ze sobą zza oceanu sztukę coraz lepszego i doskonalszego zdobienia ciała. Akuszerki w XVIII-wiecznym Paryżu stosowały tatuaż, jako symbol rozpoznawczy, w biedniejszych dzielnicach miasta tak właśnie znaczono i dziecko, i matkę, żeby nie doszło do pomyłki.
W tym samym czasie przyozdabianie ciała tatuażami stało się dla niektórych sposobem na życie. W XIX wieku w Europie żył człowiek o imieniu Konstantyn. Pokazywał on publicznie własne ciało, które ozdobione było prawie 400 motywami. Zarabiał on podobno do 1000 dolarów tygodniowo.
W latach 1800-1900 pośród arystokracji zapanowała moda na kimona i urządzanie mieszkań w stylu japońskim. Tym samym przyszła moda na tatuaż, który w Japonii był wielce ceniony i posiadał wielką wartość w kulturze. Wszystko to zaczęło się w chwili, gdy król Walii - Edward VII w trakcie pobytu w Japonii, wytatuował sobie smoka. Wśród innych znanych osobistości posiadających tatuaż znaleźli się: Lady Churchill, car Mikołaj II, książęta rosyjscy - Aleksy i Konstanty oraz inni.
W latach 1800-1900 pośród arystokracji zapanowała moda na kimona i urządzanie mieszkań w stylu japońskim. Tym samym przyszła moda na tatuaż, który w Japonii był wielce ceniony i posiadał wielką wartość w kulturze. Wszystko to zaczęło się w chwili, gdy król Walii - Edward VII w trakcie pobytu w Japonii, wytatuował sobie smoka. Wśród innych znanych osobistości posiadających tatuaż znaleźli się: Lady Churchill, car Mikołaj II, książęta rosyjscy - Aleksy i Konstanty oraz inni.
Rokiem przełomowym stał się rok 1890, wtedy to właśnie w Nowym Jorku niejaki Samuel O`Reilly wynalazł elektryczną maszynkę do tatuowania. Co w znacznej mierze przyczyniło się do popularyzacji sztuki w nowym świecie.
W tle historycznych wydarzeń wojny to wzmożony czas tatuowania skóry. Nie zawsze ma ono na celu zaspokojenie ludzkich potrzeb estetycznych. Żołnierze wykonywali sobie, poza tematyką wojenną, napisy. Miały one na celu w razie śmierci pomóc w identyfikacji ciała, a w hitlerowskich obozach koncentracyjnych tatuowano więźniom na przedramieniu literę i cyfrę. Był to obozowy numer identyfikacyjny. Również żołnierze SS czy Abwehry tatuowali ukryte w pachwinach litery, świadczące o przynależności do elitarnych grup militarnych (znaki SS i A, swastyka). W tamtym czasie zrodził się makabryczny zwyczaj kolekcjonowania wytatuowanej skóry więźniów, znana z tego Ilse Koch zleciła wykonanie abażuru z ludzkiej skóry. Do dziś dnia można spotkać osoby, kolekcjonujące dzieła sztuki spreparowane pośmiertnie.
W tle historycznych wydarzeń wojny to wzmożony czas tatuowania skóry. Nie zawsze ma ono na celu zaspokojenie ludzkich potrzeb estetycznych. Żołnierze wykonywali sobie, poza tematyką wojenną, napisy. Miały one na celu w razie śmierci pomóc w identyfikacji ciała, a w hitlerowskich obozach koncentracyjnych tatuowano więźniom na przedramieniu literę i cyfrę. Był to obozowy numer identyfikacyjny. Również żołnierze SS czy Abwehry tatuowali ukryte w pachwinach litery, świadczące o przynależności do elitarnych grup militarnych (znaki SS i A, swastyka). W tamtym czasie zrodził się makabryczny zwyczaj kolekcjonowania wytatuowanej skóry więźniów, znana z tego Ilse Koch zleciła wykonanie abażuru z ludzkiej skóry. Do dziś dnia można spotkać osoby, kolekcjonujące dzieła sztuki spreparowane pośmiertnie.
W latach 60-tych tatuaż przeżywa swój renesans. Studia tatuażu są już znane całej zachodniej cywilizacji, lecz artystycznie sztuka jest jeszcze w powijakach. Dzięki pacyfistycznym trendom ów modernistyczny rytuał szybko podbił kręgi młodzieży akademickiej, a od czasu Woodstock modne stało się przenoszenie na skórę wizerunków swoich idoli i pacyfek. Więc następne dwie dekady siłą rozpędu powiązały tatuaż z rockiem i jego otoczką kulturową. Od tamtej pory nastała "era harley-a" i trwa skutecznie po dzień dzisiejszy. Zatem nie powinno nas dziwić, że fani muzyki dyskotekowej i miłośnicy kultury techno zapragnęli przeszczepić na własny grunt ten odlotowy rytuał.
Tatuaż ma długą i bardzo pogmatwaną historię, z tego powodu wielu go nie rozumie i wypacza. Myślę, a nawet wiem, że powinniśmy porzucić uprzedzenia i skupić się na własnych potrzebach, na życiu. Tu tatuaż jest potrzebny bardziej niż reformy, gdyż bezpośrednio dotyka jestestwa - ciała ludzkiego, bardziej niż cokolwiek. Nie jest to sprawa ani folkloru, ani historii - my Polacy takiej tradycji tatuażu nie mamy. Nie znaczy to, że jej nie potrzebujemy.
Andrzej Michnowicz
Fragment pochodzi z książki "Tatuaż po Polsku" Z powrotem
Dodaj komentarz
miki.hg.pl 2001-2018 KONTAKT
Formularz kontaktowy. Wszystkie pola są obowiązkowe
alien
anchor
angel
animal
arm
back
berlin
big
biomoechanic
black white
blue
calf
caligraphy
celebrites
celtic
character
chest
chinese
clown
color
contour
convents
cover
death
demon
demons
devil
dog
dolphin
dragon
eagle
face
faces
faith
fish
flower
flowers
foot
freehand
gnome
green
hand
hope
japan
Jarek Zatryb
kanji
koi
latin
leg
letters
łódź
love
miłość
nadzieja
naked
neck
ornament
Ostrołęka
pitbull
poland
polish
posejdon
red
rose
runes
runy
sad angel
scorpio
sentences
shadow
shoulder
signs
skull
smok
spider
studio
studios
sword
tattoo
tiger
tribal
trident
vide cull fide
wiara
wings
women
Zet Tattoo